Apresentação Pessoal
Revistas Científicas
Rodrigues, P., Sousa, A., Lopes, J., Pinto
Borges, A. (2024). How does brand authenticity affect brand hate-love relationships
and buying intention? The moderating role of brand personality, Journal of
Brand Strategy, 12(4), 381-403
Ferreira, A., Borges, A. P., Vieira, B., Vieira, E., Rodrigues, P., Lopes, J., Canavarro, A. (2024). Changes in the fashion industry and consumer choices in the Portuguese context: strategic directions. Strategic Management. https://doi.org/10.5937/StraMan2300061F
Pinto Borges, A., Lopes, J.M., Carvalho, C., Vieira, B. M. & Lopes, J. (2021). Education as a key to provide the growth of entrepreneurial intentions. Education + Training, 63(6), 809-832.
Rodrigues, I., Soares, N., Lopes, J. M., Oliveira, J. & Lopes, J. (2021). Gamification as a New Trend in the Co-creation Process. Revista de Administração Mackenzie, 22(4), 1-33.
Lopes, J. M., Oliveira, M., Lopes, J. & Zaman, U. (2021). Networks, Innovation and Knowledge Transfer in the Tourism Industry: an Empirical Study of SMEs in Portugal. Social Sciences, 10(5), 159.
Borges, A., Cunha, C., Lopes, J. (2020) The Main Factors that determine the intention to revisit a music festival. Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events. Journal of Policy Research in Tourism Leisure and Events 13(4):1-22. doi:10.1080/19407963.2020.1817051
Vieira, E., Borges, A. & Lopes, J. (2020). The Role of Intangible Factors in the intention of Repeating a Tourist Destination. International Journal of Tourism Policy, 10(4), 327-350
Livros e Capítulos de Livros
Braga, J. L., & Lopes, J. M. (2020). The Public Sector's Role in Fostering Development in Low-Density Areas: The Case of Housing Tourism. In D. Kala, & S. Bagri (Eds.), Global Opportunities and Challenges for Rural and Mountain Tourism (pp. 207-227). IGI Global. doi: 10.4018/978-1-7998-1302-6.ch012
Lopes, J. (2017). O Marketing Cultural - Os Desafios da Gestão de Marcas Culturais. In J. Remondes (Eds.), Marketing Insights (pp. 127-151). Chiado Editora.
Conferências/Workshops e Proceedings
Borges, A. P., Cunha, C. & Lopes, J. (2021). The influence of the Factors Push and Publl in the Intention to Return to the Musical Event: The Essential Information to Define Marketing Strategies. Abstract published at Proceedings International Workshop Tourism and Hospitality Management.
Aldeia, S., Monteiro, M., Lopes, J., & Conde, R. (2021). Corporate Social Responsibility and Socially Committed Entrepreneurship: a Contemporary Overview [paper presentation]. European Conference on Innovation and Entrepreneurship.
Rodrigues, I., Soares, N., Ferraria, A., Correia, P., Lopes, J. & Lopes, J. (2020). Co-creation gaming, a plausible tool for the portuguese companies? Abstract published at Proceedings International Conference Applied Business and Management.
Borges, A. P., Cunha, C., & Lopes, J. (2019). The influence of the Factors Push and Pull in the Intention to Return to the Musical Event: The Essential Information to Define Marketing Strategies. Abstract published at Proceedings International Workshop Tourism and Hospitality Management (pp. 139-141).
Lopes, J., Pereira, L., Silva, O., & Braga, J. (2017). Sustainability and Authenticity as Differentiating Factors in Porto's Off-Peak Tourism. Proceedings Tourism and Hospitality Management (p.12).
Outras Publicações
Lopes, J. (2024). As Marcas e a Responsabilidade Social. Vida Económica.
Lopes, J. (2024). A Avaliação, o Google e o Chat GPT. Vida Económica.
Lopes, J. (2023). O Ensino, o papel e os recursos digitais. Vida Económica.
Lopes, J. (2023). O Regresso às Lojas!. Vida Económica.
Lopes, J. (2022). Ensinar/hoje: uma Abordagem Humanista. Vida Económica.
Lopes, J. (2022). O ensino universitário e as grandes crises globais. Vida Económica.
Lopes, J. (2021). Os Professores no Século XXI: Os Desafios da Sobrevivência. Vida Económica.
Lopes, J. (2020). Os Docentes Perante os Desafios Tecnológicos: Ameaça ou Oportunidade? Vida Económica.
Lopes, J. (2019). O Marketing Cultural, os Eventos e o Turismo. Revista Marketeer.
Lopes; J. (2019). Um Novo Perfil para os Estudantes do Século XXI. Vida Económica.
Lopes, J. (2019). A Oferta Educativa e as Exigências do Mercado. Vida Económica.
Lopes, J. (2019). Os Festivais de Cinema, as Cidades e o Turismo. Vida Económica.
Lopes, J. (2018). O(s) Consumidor(es) de Cultura. Vida Económica.
Lopes, J. (2018). O Financiamento das Indústrias Culturais. Vida Económica.
Lopes, J. (2017). Os Desafios do Marketing Cultural. Vida Económica.
Lopes, J. (2017). Os Eventos Culturais como Polos de Atração Turística. Vida Económica.
Lopes, J. (2017). O Marketing Cultural, o Cinema e a Memória Cinéfila. Vida Económica.
Experiência profissional
- Membro do Conselho Técnico-Científico do ISAG, Coordenador do Curso de Relações Empresariais (2017/2023) e Coordenador do Curso de Gestão de Empresas.
- Docente na Universidade Lusíada Porto, de 2016 a 2017.
- Formador na Associação Empresarial do Baixo-Ave, de 2009 a 2012.
- Docência, Coordenação de Áreas Científicas, Orientação de Projetos, Orador em Eventos Instituto Português de Administração de Marketing (Porto), de 2001 a 2013.
- Docência, Coordenação de Áreas Científicas e Assessoria de Direção no Instituto Português de Administração de Marketing (Lisboa), de 1993 a 2001.